Universālais dizains: Latvijas banku piemērs – I daļa
Universālā dizaina principu ievērošana ir svarīga ne vien, iekārtojot savu personīgo telpu, bet arī sabiedriskās vietas, tostarp bankas, kas paredzētas plašam apmeklētāju lokam. Visiem pieejama un pielāgota vide bankās jo īpaši būtiska ir tādēļ, lai klienti tajās justos droši un komfortabi, kā arī vēlētos atgriezties.
Šajā rakstā apskatīts divu banku – „Nordea” un „Swedbank” – paveiktais vides pielāgošanā pēc iespējas plašākam Latvijas iedzīvotāju lokam.
Nordea banka
„Nordea mājas” arhitektūra, ko projektējis arhitektu birojs „Sarma&Norde” paredz augstākos standartus gan no energoefektivitātes, gan funkcionalitātes un pieejamības viedokļa ikvienam. Ēkas telpas ir piemērotas un atbilstošas ērtai lietošanai arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām,” stāsta bankas sabiedrisko attiecību speciāliste Signe Lonerte. Viņa piebilst, ka 2010.gadā „Nordea māja”, kas atrodas K. Valdemāra ielā 62, Rīgā, saņēmusi augstāko invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” apbalvojumu „Zelta kruķis”. To pasniedz tām ēkām, kurās neierobežota pārvietošanās nodrošināta ikvienam – arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
Bankā strādājošajiem pieejami regulējamie darba galdi un krēsli, „atpūtas zonas” un dušas. Padomāts arī par cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, jo telpās ierīkoti lifti, lēzenas uzbrauktuves, īpaši piemērotas labierīcības.
„Gan vecāka gada gājuma cilvēkiem, gan personām ar invaliditāti ir ērti piemēroti bankas klientu apkalpošanas centri, kā arī centrālā ēka. Nordea vairākkārt arī saņēmusi Labklājības ministrijas apbalvojumu „Ģimenei draudzīgs komersants”,” teic bankas pārstāve.
Swedbank
Lielākā daļa „Swedbank” filiāļu, īpaši ārpus Rīgas, ir pieejamas klientiem ar kustību traucējumiem – informāciju par pieejamajām filiālēm var iegūt mājas lapā
https://www.swedbank.lv/kontakti/filiales/. Turklāt bankas darbiniekiem ir izstrādātas vadlīnijas, kā palīdzēt saņemt bankas pakalpojumus klientiem ar īpašām vajadzībām.
„Apvienība „Apeirons” 2013.gadā veikusi auditu mūsu centrālajā ēkā un devusi savu slēdzienu un ierosinājumus. Daļu ieteikumu jau esam īstenojuši un veikuši attiecīgus uzlabojumus. Diemžēl ne visu varam ieviest, taču iespēju robežās centīsimies ņemt vērā vides pieejamības nosacījumus, arī nākotnē veicot izmaiņas filiālēs,” sola „Swedbank” servisa projektu vadītāja Līga Krievāne-Kalniņa.
Papildus neklātienes pakalpojumu attīstībai, kur liela nozīme ir telefonbankai, jo piezvanot pa telefonu, var saņemt vairumu populārāko finanšu pakalpojumu, bankas pārstāve min bankomātus, kas paredzēti neredzīgu klientu ērtībai, kā arī internetbanku, kuru var lietot arī neredzīgi klienti. Pirmais bankomāts, kas īpaši aprīkots, lai to varētu lietot cilvēki ar redzes traucējumiem, 2012.gada vasarā uzstādīts Rīgā, Juglā (Brīvības gatve 432). Uz šiem bankomātiem ir izvietotas pogas Braila rakstā, kā arī uzstādīta audio programma, kas balsī nolasa klientam visas veicamās darbības. Lai programma darbotos, klientam ir jāievieto audio austiņas – der jebkuras, kuras lieto datoram.
Swedbank bankomāts Juglā 1
Swedbank bankomāts Juglā 2