Universālais dizains Latvijā: Starptautiskās lidostas „Rīga” piemērs




Universālais dizains Latvijā: Starptautiskās lidostas „Rīga” piemērs 

Starptautiskā lidosta „Rīga”, kas atrodas aptuveni 13 kilometrus uz dienvidrietumiem no Latvijas galvaspilsētas centra, nodrošina lidojumus uz teju 100 galamērķiem pasaulē. Lidosta, kas ievēro Eiropas Savienības regulu (EK) 1107/2006, kas aizsargā personu ar kustību traucējumiem tiesības, ir ne vien „draudzīga” ceļotājiem ar īpašām vajadzībām, bet arī viens no pozitīvajiem universālā dizaina piemēriem Latvijā. 

Pasažieriem, kam nepieciešama palīdzība, ir iespēja to iegūt, pakalpojumu piesakot vismaz 48 stundas pirms reisa pa uzziņu tālruni 1187 vai (+371) 28311187, zvanot no ārvalstīm. Zvanot no ārzemēm, ir jārēķinās, ka tas ir paaugstinātas maksas zvans. Palīdzību nepieciešamības gadījumā var lūgt arī pēdējā brīdī pirms izlidošanas, vēršoties informācijas birojā, izsaukuma punktos autostāvvietās P1, P3 un otrā stāva līmenī termināla priekšā, kā arī rakstot uz elektronisko pastu IPAsupervisor@riga-airport.com. 

Lidosta nodrošina atbalsta darbiniekus, kas pasažieriem ar kustību traucējumiem, redzes, dzirdes un arī intelektuālo invaliditāti bez maksas sniedz palīdzību gan reģistrējoties lidojumam un nododot bagāžu, gan izejot drošības pārbaudi un iepērkoties. Nepieciešamības gadījumā palīdzība tiek sniegta arī nokļūšanai lidmašīnā, iekāpšanai izmantojot speciālu aprīkojumu. Ja drošības pārbaudi apgrūtina atrašanās riteņkrēslā, pasažierim ir tiesības lūgt to veikt atsevišķā telpā. Pasažieriem riteņkrēslos ir pieejami lidostas veikali, kafejnīcas un tualetes, tāpat pārvietošanos atvieglo lifti, slīpās grīdas. 

Ceļotājiem, kam veselības problēmu dēļ jālieto noteikti medikamenti, ar ārsta izrakstītu recepti un iepriekš brīdinot lidostu un izmantojamo aviokompāniju, ir iespēja rokas bagāžā ņemt līdzi medikamentus, kas pārsniedz noteikto 100 mililitru tilpumu vienā traukā. Informāciju viegli saprotamā valodā no atbalsta darbiniekiem iespējams iegūt arī ceļotājiem ar intelektuālās attīstības traucējumiem. Savukārt, neredzīgā pasažiera pavadonis – suns var lidot kopā ar savu saimnieku lidmašīnas salonā. 

Asistenta palīdzību var pieprasīt ne tikai cilvēki ar invaliditāti, bet jebkurš pasažieris, kas uzskata, ka paša spēkiem nespēs tikt galā. 

Lidosta nodrošina arī individuālas apkalpošanas iespējas vecākiem ar maziem bērniem, vecāka gada gājuma cilvēkiem, kā arī pasažieriem, kuriem var sagādāt grūtības orientēšanās lidostā un valodas barjeras. Tomēr pasažieru bagāžas apkalpošanas, pasažieru sagaidīšanas un bagāžas transportēšanas pakalpojumi ir pieejami par atsevišķu samaksu, kā arī piesakoties 24 stundas iepriekš. 

Pieejams pasažieriem riteņkrēslos ir arī 22.autobuss, kas savieno lidostu ar Rīgas centru, lai gan šajā maršrutā pakalpojuma sniedzējam - uzņēmumam „Rīgas satiksme” vajadzētu pievērst lielāku uzmanību tam, kā elektroniskās biļetes lietošanu padarīt vieglāk saprotamu ārzemju tūristiem. Pozitīvs piemērs ir arī autobusa galapunkts, kas braucot virzienā no centra uz lidostu, atrodas tieši pretī termināļa reģistrācijas sektoram. Īstermiņa maksas autostāvvietās auto īpašniekiem ar kustību traucējumiem atvēlētas četras vietas, bet ilgtermiņa autostāvvietās – piecas vietas.